'Wat te doen bij een overnameaanbod?'

'Wat te doen bij een overnameaanbod?'

Wat doe je als je een mooi overnameaanbod krijgt van een potentiële koper? Onze overnamespecialist Wouter Jolie leidt je door het proces. ‘Onderzoek of er andere gegadigden zijn en zorg voor de juiste informatie.’

Wat doe je als een andere partij interesse toont in je bedrijf en graag met je in gesprek wil over een eventuele overname? Ga allereerst na of het overnameaanbod in je straatje ligt en of de timing goed is, adviseert overnamespecialist Wouter Jolie. ‘Als dat zo is, dan kun je beginnen met het verder voorbereiden van de verkoop van je bedrijf.’

Waarde opdrijven

Het onderzoeken of er eventueel andere gegadigden zijn, vormt het begin van de voorbereiding volgens Jolie. ‘Vaak verschillen typen kopers nogal voor wat betreft de koopsom en de voorwaarden die ze stellen. Het kan daarom verstandig zijn om bijvoorbeeld een buitenlandse partij, een private equity-partij en een strategische partij te benaderen.’

‘Door het smakenpalet uit te breiden, kun je vaak een betere keuze maken. Met welke partij heb je de beste klik? En wie biedt de beste voorwaarden? Private equity-partijen hebben misschien een interessante andere zienswijze. En een strategische partij kan misschien een hogere bieding doen dan dat je had verwacht, omdat zij synergievoordelen kunnen realiseren. Zorg ervoor dat je deze verschillen goed inzichtelijk hebt voordat je besluit het proces in te gaan met één partij.’

‘Bijkomend voordeel is dat je op deze manier concurrentie creëert. Overnamekandidaten zetten vaak toch een stapje extra als ze voelen dat er meer gegadigden zijn. Zo kun je de waarde van je onderneming verder opdrijven.’

Due diligence-onderzoek

Zorg in deze voorbereidende fase verder altijd voor een goede informatievoorziening, benadrukt Jolie. ‘Een potentiële koper zal op enig moment in je boeken willen duiken. Dan wil je uiteraard voorkomen dat een overnamekandidaat na een due diligence-onderzoek zijn bieding naar beneden bijstelt. De kans op een reële, kwalitatief hoogwaardige bieding wordt een stuk groter als je zelf op voorhand de benodigde informatie verzamelt en bundelt in een duidelijk informatiememorandum.’

Informatiememorandum

Zo’n informatiememorandum zal er per bedrijf anders uitzien, schetst Jolie. ‘Tegelijkertijd bevat een goed informatiememorandum altijd enkele vaste onderdelen, zoals informatie over je activiteiten, de belangrijkste klanten en leveranciers, de organisatie en huisvesting. Daarnaast bevat zo’n memorandum uiteraard financiële informatie, zoals je balans, de winst- en verliesrekening, en een prognose over de te verwachten omzet.’

Geen onverwachte zaken

‘Een goed informatiememorandum minimaliseert de kans dat een potentiële koper uiteindelijk alsnog afhaakt omdat hij na onderzoek toch te veel beren op de weg ziet. Als je aan de voorkant goed je huiswerk doet en de kracht van je bedrijf laat zien, verklein je de kans dat de koper in het boekenonderzoek nog tegen onverwachte zaken aanloopt.’

Advies van ervaren partij

Volgens Jolie is het verder verstandig om je goed te laten adviseren door een ervaren partij. ‘Een goede externe adviseur weet hoe je je bedrijf op een zo goed mogelijke manier kunt presenteren en verkopen. Zelf begeleiden we als extern adviseur jaarlijks tientallen overnames. Wij weten dus ook precies hoe zo’n proces verloopt en hoe je de emotie uit het proces kunt halen.’

Verkoopklaar maken

Sta je open voor een onverwacht overname-aanbod? Bereid je dan goed voor en breng je informatie op orde, benadrukt Jolie nogmaals. ‘Op die manier vergroot je de kans op een zo goed mogelijke prijs en overige voorwaarden. Vervolgens kun je beginnen met het verder verkoopklaar maken van je onderneming.’