NIZO

NIZO uit Ede is in 1948 opgericht door de Nederlandse zuivelbranche als gemeenschappelijk Research instituut dat zich richt op verbetering van producten en processen van zuivelproducten. De snelle ontwikkeling van de sector in de afgelopen decennia leidde tot een accentverschuiving van gemeenschappelijk onderzoek naar vertrouwelijk onderzoek; bedrijven doen veel productontwikkeling in eigen huis. De research bleef bij NIZO. Begin jaren 90 kreeg NIZO daarom de ruimte haar werkveld te verbreden buiten de zuivel, naar de (inter)nationale voedingsmiddelen- en ingrediënten industrie. Deze uitdaging hebben we voortvarend opgepakt, op dit moment is NIZO food research een van de meest geavanceerde onderzoeks- en ontwikkelingsorganisaties voor de voedingsmiddelen- en ingrediëntenindustrie. Met meer dan 200 medewerkers waaronder 4 hoogleraren helpt NIZO bedrijven van over de hele wereld met innovatie, kostenreductie, het verbeteren van veiligheid en duurzaamheid en de onderbouwing van gezondheidsclaims. Meer dan de helft van onze omzet komt al vanuit het buitenland.

De fusie tussen Campina en Friesland Foods was voor ons een natuurlijk moment om de verzelfstandiging van het bedrijf in gang te zetten. De Nederlandse zuivelindustrie blijft een belangrijke opdrachtgever voor NIZO. Toen bleek dat alle vijf de leden van het management team positief stonden tegenover het idee, hebben we gezamenlijk opdracht gegeven aan Rembrandt om een Management Buy Out te begeleiden. 

Naast het begeleiden van het overname proces, van de waardebepaling tot de financiering, heeft Rembrandt ook veel aandacht besteed aan de ondersteuning van ons managementteam. We kenden elkaar al goed omdat we al 3 jaar als management team samenwerkten en vaak al veel langer als collega's. Door de overname werden we naast MT-lid ook aandeelhouder. Dat kan grote gevolgen hebben voor de samenwerking.

In uitgebreide sessies met Rembrandt hebben we alle denkbare toekomstscenario's doorgenomen met betrekking tot onze samenwerking; van emigraties tot onderlinge ruzies en auto-ongelukken. Je bent daardoor niet alleen goed voorbereid op toekomstige ontwikkelingen, maar groeit ook toe naar de nieuwe rollen. Op advies van Rembrandt waren onze partners bij deze bijeenkomsten aanwezig. Dat is heel belangrijk geweest in het traject omdat de overname daardoor ook door het thuisfront werd begrepen en gesteund. We hebben heel veel leuke reacties gehad op de overname, maar de mooiste voor ons was het applaus van de medewerkers toen we de overname intern bekend maakten.

Terugkijkend is het proces heel goed verlopen, het is goed geweest dat we er ruim de tijd voor hebben uitgetrokken. De samenwerking met Rembrandt was uitstekend, ze hebben ruim aandacht gegeven aan het verduidelijken van alle stappen en alle mogelijke consequenties. Als onderzoekers vragen wij graag door en daar hebben zij volop gelegenheid voor geboden.

 

Top